Terug
Gepubliceerd op 01/12/2021

2021_GR_00129 - Gemeentebelasting op masten en pylonen - hernieuwing - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 09/12/2021 - 20:00 raadzaal
2021_GR_00129 - Gemeentebelasting op masten en pylonen - hernieuwing - Goedkeuring 2021_GR_00129 - Gemeentebelasting op masten en pylonen - hernieuwing - Goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Hernieuwing van de gemeentebelasting op masten en pylonen.

Juridische grond

22 december 2017 : Decreet over het lokaal bestuur

30 mei 2008 : Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelasting

15 februari 2019 : Omzendbrief KB/ABB 2019/2 in verband met de gemeentefiscaliteit

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een jaarlijkse belasting gevestigd op de masten en pylonen die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied bevinden.

Artikel 2

Onder volgende begrippen wordt verstaan:

  • Een mast: een verticale structuur die op een dak of op een andere constructie is geplaatst en waarbij de hoogte van de constructie en mast samen minstens 20 meter bedraagt.
  • Een pyloon: een individuele verticale constructie opgericht op het niveau van het maaiveld en met een hoogte van minstens 20 meter boven het maaiveld.

Artikel 3

De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of pyloon.

Artikel 4

De belasting bedraagt 2.500 euro per jaar per mast of pyloon.

De belasting is ondeelbaar. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.

Artikel 5

Zijn vrijgesteld van belasting voor zover aan alle voorwaarden zijn voldaan op 1 januari van het aanslagjaar:

  • Constructies voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die primaire overheidstaken uitoefenen.

Artikel 6

De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar aangifte te doen. Deze aangifte dient te gebeuren op volgend adres: Cingel 7, 2350 Vosselaar of via volgend e-mailadres: gemeente@vosselaar.be.

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan bekomen worden op bovenvernoemd (e-mail)adres of op de website van de gemeente www.vosselaar.be.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag.

Artikel 7

De ambtenaren van het gemeentebestuur Vosselaar zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen.

Artikel 8

Bij gebrek aan tijdige aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast volgens de gegevens waarover de gemeente beschikt, onverminderd het recht op bezwaar en beroep.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per anagetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd, evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schrftelijk voor te dragen.

Artikel 9

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100% van de normaal verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

Artikel 10

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.